Wednesday, November 2, 2011

Hari Paling Beremosi !

Assalamualaikum, hari ini adalah hari paling beremosi bagi aku. Macam-macam jadi, dan macam-macam perkara yang sedang belegar-belegar di benak ku. First, setiap hari aku akan ingat pasal benda ni, risau aku, bila fikir pasal benda ni sampai migrane aku dibuatnya, yelah 4hb Nov ni result exam keluar, semua student UITM memang bedebar-debar menanti keputusan masing-masing. Haish, orang yang paling risau adalah aku, Ya Allah kadang-kadang sampai nak tidur tu boleh terpikir-pikir, tengok TV pon boleh terbayang-bayang pasal result. Haishhh,, kadang-kadang tu duduk sorang-sorang boleh terjerit sorang-sorang sebab tension punya pasal. urmm, entahlah, setiap kali tiba waktu result nak keluar je, perasaan takut tu memang tak payah nak cakap macam mana lah, nervous dia lain macam. Apa yang aku boleh buat sekarang ni redha je la. :( Lagi satu yang buat aku beremosi pasal adik beradik ayah aku. Haishh, kalau nak cerita pun nanti orang kata buka pekung kat dada sendiri pula, habis tu nak buat macam mana, dah lama aku pendam benda ni, selama ni bila family aku diam, diorang pijak-pijak kepala kitorang, bila kitorang luahkan perasaan dekat FB diorang dok kata aku ni menyindir diorang, tapi apa yang aku cakap tu kenyataan kan? Yang aku pelik, dah tau terasa tu, bukannya nak betul kan pe yang tak betul, tapi masih nak menegak diri masing-masing tu betul. Fikirlah, semua dah berumur tak kan lah bergaduh and merajuk dengan adik beradik nak terasa sampai terabai keperluan MAK BAPAK. Walau macam mana pun korang marah kat adik beradik korang pikirlah juga Mak Wan dengan Bak, diorang dah besar kan korang sampai tahap korang dah berjaya sampai sekarang, senang-senang pula korang nak singkir kan diorang macam tu, korang semua tau kan apa yang kita buat dekat mak bapak kita sekarang ni, satu hari nanti mungkin anak korang pula buat korang macam tu, korang nak ke?? Sudah-sudah lah. Fikirlah pasal orang tua, jangan nak pentingkan diri sendiri je. Kalau ditakdirkan satu hari nanti tak ada umur Mak Wan dengan Bak, jangan korang nak menyesal pe yang dah korang buat kat diorang sekarang, jangan nak menangis-menangis. Time tu korang nak keluarkan air mata darah pun dah tak berguna, fikirlah. Aku cakap bukan nak tunjuk yang konon nye aku ni baik sangat, just nak mengingatkan diri sendiri juga, aku tak ada niat nak sindir-sindir siapa-siapa pun, pun tak ada niat nak buka pekung, tapi aku dah tak tahan nak pendam semua ni, bila aku bersuara, korang akan cakap aku kurang ajar dengan makcik pakcik sendiri, tapi ni lah hakikatnya. Semua nak buat kepala sendiri, bayangkanlah kalau semua nak buat kepala sendiri? Apa jadi dekat Mak Wan dengan Bak? Allah.... Nak kira terasa dengan adik beradik lain, abah dengan ibu banyak makan hati dengan korang semua, cuma diorang tak cakap je, diorang diam je. Tapi, bila fikir pasal orang tua diorang sanggup ketepikan semua tu, bukan aku nak banggan kan ibu dengan abah, tapi aku tengok sendiri keperitan ibu abah dengan sindiran-sindiran korang, dengan kata-kata korang, dengan kutukan-kutukan korang, ada diorang balas??? sikit pun tak. Tapi, fikirlah bila kita berkorban untuk orang tua kita sendiri, tak ada ruginya, malah Insyallah semakin banyak kebaikan yang akan kita dapat, Insyallah SYURGA menanti mu di akhirat sana. Aku tak minta banyak, cuma bertanya khabar orang tua tu dah cukup sangat, bagi diorang rasa diorang dihargai, dengan penat lelah diorang selama ni membesarkan 10 orang anak yang semuanya berjaya. Diorang tak minta banyak pun, diorang cuma minta kasih sayang dari anak-anak pun sudah memadai. "Hargailah IBU BAPA anda selagi mereka masih bernyawa, dan jangan menyesalinya apabila mereka sudah tiada." - semoga kita semua tergolong dalam golongan anak-anak yang soleh dan solehah. Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...